sunnuntai 1. helmikuuta 2015

Roinat rahaksi 2/2.

Tutustuin nettikirppareihin ensimmäistä kertaa kevään lopulla 2013. Pistin pari ilmoitusta ja voi vitsit kuinka jännitti. Sitten tuli eka myynti. Violetit kengät lähtivät ja käteeni jäi eurosia. Siitä se lähti, nettimyynti. Luulisi, että se olisi kovin helppoa, mutta silti moni putoaa sudenkuoppiin. Liian usein näkee surullisen puutteellisia ilmoituksia. Myydään pöytää, mutta ei kerrota mitään muuta. Myydään hyllykköä, mutta ei anneta sen mittoja. Myydään vaatetta suttusella, pimeällä kuvalla, josta ei näe vaatteen väriä. Lisätään kasa ilmoituksia, joissa jokaisen otsikossa on sana "uusi" tai "uudenveroinen". Eikä, ei näin.

Joten tässäpä minun neuvoni miten muuntaa kaappien roinat rahaksi netissä (ks. myös vinkit pöytäkirppismyyntiin):

1. Missä myydä? Itsellä on kokemusta seuraavista: tori.fi, huuto.net tai Facebookin nettikirppariryhmät. Tavara liikkuu kaikissa ja jokaisessa on hyvät puolensa. Huutiksessa voi hyödyntää huutokauppa- ja osta heti-vaihtoehtoja ja maksullisilla lisäpalveluilla voi saada myyntiin puhtia. Plussana ovat myös ostajien palautteet - kun muut näkevät, että olet hyvä tyyppi, on myös muiden helppo luottaa sinuun myyjänä. Tori voi olla helpoin paikka kokeilla myymistä, vaikka aluksi ihan anonyymina (jos et ilmoita puh.nroa, ostaja saa sähköpostisi vasta, kun olet itse vastannut ostajan yhteydenottoon). Suosittelen silti kirjautumaan palveluun niin ilmoitusten laittaminen helpottuu ja näet kuinka paljon kutakin ilmoitusta on katsottu ja kuinka "syvälle se on uponnut" uusien tieltä. Jos on oikein kiire, sosiaalinen media voi olla nopein ratkaisu löytää ostaja. Tutustu kuitenkin Facebookin eri ryhmiin ja niiden omiin myyntisääntöihin. 
Esimerkiksi kaikki nämä olen myynyt netissä: nukenrattaat, cd-levyjen kokoelmia, koiran pentuvaatteita, vanhan imurin,
nukkekodin, kylppärin hyllykön, itsetehdyt kappaverhot, kitaralaukun, hengari-setin, rullaluistimet..

2. Mitä voi myydä? Ihan kaikkea. Etenkin kaiken arvokkaamman tai suuremman mitä ei kannata viedä pöytäkirppikselle. Myy kaikki brändatut tuotteet oli kyse sitten suomalaisesta designista, kalliista urheilumerkistä tai ulkomaisista isoista vaatemerkeistä. Esimerkiksi Marimekko myy aina, oli kyse sitten vanhasta tai uudesta. Myy netissä kaikki tarpeettomat sisustustekstiilit kuten verhot, isot kankaat, tyynyt, matot, päiväpeitot.. tai kaikki mikä liittyy tavalla tai toisella säilytykseen (laatikot, korit, hengarit, ripustussysteemit, naulakot, lipastot..). Myy kaikki harraste- ja keräilytavarat kuten vaikka Muumituotteet tai erikoisemmat kirjat (mm. englanninkieliset ja klassikot). Myy turhat lasten lelut, etenkin retrohenkiset ja vanhemmille nostalgiset leikkikalut tekevät kauppansa! Myy kaikki arvokkaammat sesonkitavarat kuten pakkasvaatteet ja urheiluvälineet tai muut harvemmin käytettävät vaatteet ja asusteet kuten miesten puvut ja naisten juhlalaukut. Myy kerralla kaikki järkevästi niputetut paketit kuten yhden koon ja saman tyyliset topit, saman musiikkigenren cd-levyt, saman henkiset kirjat, yhden kategorian konsolipelit.. (pois lukien leffat, ne menevät paremmin kaupaksi yksittäin kirppispöydässä).

3. Ilmoituksessa on oltava hyvä kuva. Ei ole väliä otatko kuvan kameralla vai kännykällä kunhan kuva on selkeä. Tuotteen pitää näkyä kokonaan ja mieluiten useammasta kuvakulmasta. Esim. kuvaa vaate edestä ja takaa. Ota myös kuvat mahdollisista erikoisuuksista, yksityiskohdista, vioista. Karsi kuvista pois turhuudet, jotka eivät ole tuotteelle eduksi. Älä kuvaa lattialla astioita tai vaatteita, koska ne voivat tuoda likaisen mielikuvan. Jos tuote ei meinaa käydä kaupaksi, mieti onko kuva syynä. Ota silloin uudet kuvat.
VINKKI: liitä tavaraan aina mukaan alkuperäiset laatikot, manuaalit ja muut lisukkeet. Usein ovat tarpeettomia, mutta myynnissä ovat aina plussaa. Esim. nämä laatikolliset hajuvedet menivät pian kaupaksi, mutta oikea tuoksu, jonka laatikkoa ei ollut tallessa sai feikki-syytöksiä..
4. Sanat kertovat kuvaa enemmän. Mitä enemmän ilmoitus antaa tuotteesta informaatiota, sitä parempi. Aina on niitä, joilla ei ole sisälukutaitoa, joten älä jätä mitään rivien väliin. Kirjoita selkeästi tuotteen mitat, materiaalit ja kuntoluokitus (ikä, puutteet, käytönjäljet). Jos on kuin uusi, perustele se (ja syy miksi haluat päästä eroon uudesta tuotteesta esim. vaate ei istunutkaan vartalollesi). Jos myyt huonekalua, ilmoita leveys, pituus, korkeus, syvyys ja tieto onko huonekalu noutaessa kasassa vai kappaleina niin vältät seuraavan: "Voi ei! Eihän tämä mahdu peräkonttiin. No en ostakaan, heippa!". Ilmoita vaatteesta koon lisäksi muitakin mittoja (esim. hihan pituus, helman pituus, vyötärönympärys) etenkin, jos myös myyt postin kautta. Mittojen, kunnon ja muun kuvailun (värit, materiaalit, mahdolliset muut taustatiedot) lisäksi ilmoituksessa on oltava tietenkin hintapyyntö sekä tieto onko kyseessä vain nouto vai pystytkö myös postittamaan (ks. vinkkejä alta). Noudossa ilmoita edes summittainen sijainti, se on aina enemmän hyödyksi kuin haitaksi.

5. Päätä tuotteelle hyvä hinta. Mieti paljonko tahdot saada vähintään tuotteesta (verraten sen kuntoon ja todelliseen arvoon). Jos kyseessä ei ole huutokauppa, pistä hintaan aina pikkuisen extraa. Ai miksi? Siksi, koska se antaa sinulle tinkimisvaraa. Jos tuote menee pyydetyllä hinnalla, sehän on vain mahtavaa. Mutta usein kohtaa niitä, jotka tinkivät tinkimisen ilosta. Silloin pystyt tulemaan aina vähän vastaan. Huomioi jo hinnoitellessa mikä on tuotteen kipuraja, se minkä alle et halua hinnan putoavan, jos kauppoja ei meinaa tulla. Pysy myös lujana, hintapyyntö ja tarjous ovat eri asioita. Sinun ei ole pakko suostua tarjoukseen, josta jäisi vain paha mieli. Voit tehdä kompromissin ja antaa ostajalle vastatarjouksen hintojen välistä. Usein ihan mitätön hinnan pyöristys alaspäin auttaa sulkemaan kaupan.
6. Kun löytyy ostaja, sovi nouto. Kysy suoraan mikä ajankohta ostajalle sopii tai ehdota aikoja, jotka sinulle käyvät. Mitä nopeammin sopiva ajankohta löytyy, sitä helpommin kauppa pysyy. Jos et halua tuntematonta kotiisi sisään, voit aivan hyvin sopia kaupat pihalle. Ostaja on usein mielissään, jos myyjä tuo tuotteen vastaan helppoon tapaamispaikkaan.

Noutaessa saattaa tapahtua seuraavanlaisia ilmiöitä:
- Ostaja alkaa yllätystinkimään. "Mutkun bensakulujakin tuli jo" ei riitä hinnan pudottamiseen. Silloin voi nätisti sanoa, että kyllä nyt pysytään sovitussa hinnassa. Yllättävän moni vain kokeilee jäätä kepillä, jos nyt vaikka vähän saisi halvemmalla, vaikka on täysin valmis maksamaan koko hinnan.
- Ostaja jättää tietoisesti rikkomatta rahaansa etukäteen. True story: "jos sulla ei oo rikkoa tätä viiskymppistä niin sit mulla on vaan antaa sulle kymppi". JUST. Passitin tämän röyhkeän ostajan lähikauppaan rikkomaan rahansa!
- Ostaja ei vaan tule. Joku myöhästyy tai peruu tulonsa. Aina on hyvä vaihtaa numerot, jotta ostajaan saa yhteyden. Ostaja ei välttämättä löydä perille ja myöhästyy sen takia. Noutoa sopiessa voisikin kertoa osoitteen lisäksi kunnolliset ajo-ohjeet. Onko lähellä hyvä maamerkki? Minkä värinen talo? Mitä vierestä löytyy? Pääseekö autolla sisäpihalle? Mitä helpommin ostaja löytää paikalle, sitä nopeammin hyväntuulinen ostaja saapuu paikalle sulkemaan kaupan.
- Ostaja ei vaan osta. Huomioi, että ostajalla on myös oikeus perua kauppa paikan päällä, jos tuote ei olekaan sopiva (erityisesti vaatteet, kengät jne). Ostajalla on aina oikeus varmistaa, että tuote on sellainen mitä hän on tullut katsomaan. Sille ei voi mitään, jos näin käy. Harmittaa, mutta niin harmittaa varmasti ostajaakin.
Tämä kuva edustaa yhtä harmillisinta kauppaa, kun odotin monta tuntia tyhjässä asunnossa (päivänä jona piti luovuttaa avaimet pois) satavarmasti noudon luvannutta henkilöä. Tämä tilanteesta tietoinen henkilö perui kaupat ilman, että kertoi siitä meille yhtään mitään.
7. Miten postitus hoituu? Ilmoita etukäteen postikulut. Jos et pysty kotona punnitsemaan tuotetta (ks. hinnasto netistä), käytä tuotteita postissa. Aulasta pitäisi löytyä vapaasti käytettävä vaaka, jolla punnita tavarat. Jos postille on pitkä matka ja postitus on kovin työläs operaatio (esim. tavara vaatii erityiset pakkausmateriaalit), voit aivan hyvin vaatia euron pari extraa postituksesta. Muista kuitenkin ilmoittaa tämä ajoissa ja kohteliaasti.

Itse postittaminen vaatii aina luottamusta sekä ostajalta että myyjältä. Kerro ostoa sopiessa miten tahdot toimia, esimerkiksi näin: tässä on tilitietoni ja kun sovittu summa x postikuluineen näkyy tililläni, laitan tuotteen x postiin. Älä koskaan lähetä tuotetta, ennen kuin osto on maksettu. Jos kyseessä on paketti, anna ostajalle todisteeksi lähetyksestä seurantakoodi. Jos kyseessä on pienempi kirjelähetys, on ostajan tässä vaiheessa vain luotettava sanaasi, että lähetit sen. Lisäät luottamusta, kun erikseen ilmoitat asiasta (Hei, tuote x on nyt 2.luokan postissa matkalla. Tulee perille vielä tällä viikolla. Kiitos kaupoista!).

Miten pakata ostettu tuote? Hyödynnä kaikki kierrätettävä pakkausmateriaali. Suojaa mainos- ja sanomalehtipaperilla. Käytä laatikkoina vaikka tyhjiä muropaketteja (voit kääriä paketin piiloon pakkauspaperilla tai muovilla). Esimerkiksi vaatteen voi viikata ihan tavalliseen, paksuun kaupan muovikassiin. Käännä kassi nurin (selkiyttää postivirkailijoita, kun verkkokauppoihin sekoitettavat logot eivät näy päälle), asettele viikattu vaate sisälle ja taittele ylimääräinen muovi ympärille. Teippaa kirkkaalla pakkausteipillä laidat ja nurkat. Paina ilma ulos. Lopputulos voi olla ruma, mutta ainakin tuote pysyy sisällä kuivana ja puhtaana.

8. Kun kauppa on tehty: poista ilmoitus. Jos joku muu ennättää ottaa yhteyttä ennen ilmoituksen poistamista, vastaa heille. Käytöstavat ennen kaikkea. (Vaikka näin: Valitettavasti tuotteeseen x tuli jo vauraus, mutta jos se peruuntuu, otan sinuun yhteyttä mikäli olet vielä silloin ostosta kiinnostunut.)
Esimerkki: kumpi kuva on enemmän mekolle eduksi? Ensin yritin kaupata hengarissa roikuttaen.
Ei mennyt kaupaksi. Otin uuden kuvan sovitusnuken päällä ja heti löytyi ostaja!
9. Ja jos ostajaa ei löydy: mieti missä on vika. Liian korkea hinta? Huono kuva? Vai väärä ajoitus? Ajoitus on tärkeä, sillä ilmoituksia tulee paljon ja yksi hyvä hukkuu pian uusien alle. Olen huomannut, että harvoin löytyy ostaja, jos ilmoitus on enemmän kuin kolme päivää vanha (pois lukien huutis). Jos ei kauppoja tullut, poista ilmoitus ja päivitä/nosta/lataa se uusiksi (pidä tekstit ja kuvat koneella, copy-pastettamisella homma nopeutuu). Toista niin kauan, että kaupat tulee. Joskus menee viikko, joskus kuukausia sen oikean ostajan kohtaamiseen. Mieti voitko kirjoittaa myynti-ilmoitusta paremmaksi, tehdä houkuttelevemman otsikon tai alentaa hintaa. Reagoi ilmoituksiin aina nopeasti. Katso myös välillä kalenteria. Huonekalukauppa käy kuumimpana kuun alussa, kun ihmiset ovat muuttaneet juuri uuteen kotiin. Kodintekstiilejä kaivataan usein sesongin alussa, kun halutaan vaihtaa sisustusta kotiin. Alemyyntien aikana kaupankäynti on usein hiljaisempaa. Myös arkipyhät, lomat jne vaikuttavat myyntiin.

10. Valmistaudu siihen, että vaikka tekisit kaiken oikein, silti saatat kohdata sen urpon asiakkaan, jolla ei ole käytöstapoja. Tässä minun muutamia karvaita kokemuksiani: Ostaja, joka antoi kympin ja lähti kävelemään vain testaakseen pysäytänkö ja korjaanko, että kyse oli 15 eurosta. (Puuttuva vitonen löytyi toisesta kädestä.) Ostaja, joka soitti perään ja haukkui kasaan, että tuote on rikki. (Ei ollut, hän ei vain malttanut kuunnella kokoamisohjeitani.) Ostaja, joka soitti parkkipaikalta vihaisena "Missä olet, odotan täällä autossa!?" (Öö aijaa kiva, että MINUN pitää kantaa tämä painava ostos SINULLE.) Ostaja, joka väitti neljästi maksaneensa tuotteen tililleni testatakseen, josko lähettäisin tuotteen ilman maksamista. (Kyllästyin ja möin lopulta tuotteen toiselle.) Tähän voi vain todeta päätään pudistaen, että ihmisiä on niin moneen lähtöön.

Onneksi on myös niitä ostajia, jotka ovat kohteliaita, tulevat sovittuna aikana ajoissa, muistavat kiittää (minä myös kiitän aina kaupoista oli asiakas millainen tahansa) ja todella maksavat tinkimättä sen mitä pyydän. Kaksi jopa maksoi enemmän mitä pyysin, koska eivät millään suostuneet ottamaan minulta vaihtorahaa. Erityisesti mieltä lämmittävät kaikki ne, jotka ovat oikeasti ilahtuneet nähdessään tuotteen. Sellaisille on aina kiva myydä. Osa myös osaa kivasti laittaa sähköpostiin kiitoksen, kun postitus on saapunut perille. Eräs jopa otti yhteyttä löytyisikö lisää vastaavaa. Perään tuli myös toiset kaupat!
Tämä lapsuuden kissatyyny on ollut ainut, josta luopuminen todella jäi harmittamaan. (Möin, koska tyynyn säilytys olisi vienyt liikaa tilaa. Tajusin myynnin jälkeen, että olisin voinut ottaa täytteet ulos, jolloin itse kankaan olisin voinut säilyttää muistojen laatikossa.) Onneksi ostajana oli todella kiva nainen, joka osti tyynyn pienelle pojalleen, jonka samanlainen kissatyyny oli jo hajonnut.
Tässä kaikki tyhjentävästi mitä olen nettimyynnistä oppinut. Noin puolitoista vuotta ja juuri meni 200 myydyn tuotteen raja rikki. Joskus tulee monta kauppaa päivässä ja joskus menee kuukausi, etten edes laita ilmoituksia. Nettimyynti on usein työlästä ja hidasta, mutta kyllä aika aina tavaran kaupittee.

Tuliko mieleen muita vinkkejä? Jaa toki muillekin myyjille tai myyntiä harkitseville.

6 kommenttia:

  1. Todellakin mitat kannattaa laittaa! Mikään ärsyttävämpää kuin saa erikseen penätä mittoja esim. facekirpparilla ja vastauksena on "Laitan YV:nä mitat." Hmm, eiköhän muutkin ostajaehdokkaat ne halua tietää ja tuskin jonkin lipaston mitat mikään valtiosalaisuus on.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aamen! Luulisi, että roinasta tahdottaisiin mahdollisimman helposti eroon, jolloin olisi kai järkevää antaa kaikki tieto kaikille heti ilmoituksessa. En minä ainakaan jaksaisi erikseen alkaa kirjottamaan kiinnostuneille mittoja..sehän on työlästä ja hidastaa vain oikean ostajan löytymistä..

      Poista
  2. Nyt tykkään ja jaksan kommentoida! Nää on älyhyviä nää postaukset. Välillä sitä ihan raapii päätään kun ihmiset laittaa ihan dorkailmotuksia ja ovat muutenkin ihan ulalla käytöstavoista. Kaikkien kirpputoria harrastavien pitäis lukea nämä ohjeet! :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon! Kiva, että kommentoit. Kyllä sitä saa päätään pudistaa näiden joidenkin urpojen kohdalla sekä netti- että pöytäkirppiksillä. Pistää miettimään onko se vain tyhmyyttä, ajattelemattomuutta vai mitä ihmettä..

      Poista
  3. Kiitos näistä vinkeistä. Miulla on vaatetta ja muuta mitkä pitäis saada myytyä, mutta en oo vielä saanut aikaseks. Ehkä uskallan kokeilla vaikka Huuto.nettiä. Harmi vaan, kun maksikirje poistuu. Pitää yrittää myydä vaate-paketteja varmaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ole hyvä Alcyone! Ehdottomasti kokeile. Pistä vaikka aluksi pari parhainta juttua niin pääsee hommasta jyvälle. Kokeile Toria tai huutoa, kumpi tuntuu itseltä paremmalta. Maksikirjeen poistuminen on minuakin harmittanut. Onneksi jotkut kevyet ja ohuesta materiaalista tehdyt vaatteet menevät edullisesti isossa kirjekuoressa ettei ihan kaikkea tarvitse pakettina lähettää.

      Poista

Jo muumeissa opetettiin: Jos ei ole mitään hyvää sanottavaa, ole mieluummin hiljaa.